Waar loop je als creatief ondernemer tegenaan?

Wanneer je als creatieveling prachtige producten maakt en geniet van het ontwerp- of maakproces, dan wil dat niet meteen zeggen dat je ook goed kunt verkopen. Creatievelingen zijn vaak bescheiden over wat ze maken en onzeker over wat anderen ervan denken, waardoor ze zichzelf klein houden.

Hieronder benoem ik de 3 belangrijkste dingen waar ik creatieve ondernemers mee help in mijn 1 op 1 traject. Stuk voor stuk onderwerpen die bij de deelnemers terugkomen en waar jij je misschien ook wel in herkent. 

prijs bepalen ansichtkaart sieraden

1. Prijs bepalen

Zeker een van de meest besproken onderwerpen in de gesprekken die ik heb. Ook omdat ik het zelf zo belangrijk vind, dat jij een goede prijs durft te vragen voor wat je maakt! 

Waarschijnlijk ben je je hele leven al creatief bezig en heb je er dus ontzettend veel tijd in gestoken om te komen op het punt waar je nu bent. De prijs die je vraagt slaat dus niet alleen op de materialen die je gebruikt, of de tijd die je erin stopt om het te maken. Vergeet ook niet al het voorwerk en alle oefening die je in eerdere jaren al hebt gedaan. Lastig om concreet in een prijs uit te drukken, maar zeker goed om dit in je achterhoofd te houden!

De prijs van een product zegt onbewust vaak iets over de kwaliteit. Verkoop je een armbandje voor €3, dan kan een klant er onbewust al vanuit gaan dat het binnen een half jaar kapot gaat. Vraag jij €30 voor een armband, dan verwacht de klant meer van de kwaliteit. 

Vergeet ook vooral niet dat er voor iedere prijs klanten zijn. Er zijn mensen die duizenden euro’s uitgeven aan een horloge. En er zijn mensen die er liever niet meer dan €20 aan uitgeven. Allebei prima. Bedenk welke klanten bij jou en jouw product passen. 

In mijn traject ga ik nog verder in op de overtuigingen die jij hebt over jouw product en de prijs die daarbij hoort. Het gebeurt regelmatig dat creatievelingen hun prijzen verhogen tijdens het traject!

meer verkopen creatief ondernemer

2. Meer verkopen

Wie wil er nou niet meer van zijn producten verkopen? Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Denk je er weleens over na hoe jij aan meer klanten kan komen? Ben je er eigenlijk wel actief mee bezig?

Helaas werkt het niet zo dat je enkel je productfoto’s en een leuke beschrijving deelt op social media, en dat er dan bakken met bestellingen binnenkomen. Je moet uiteraard eerst mensen bereiken. 

Om meer te verkopen kun je 3 dingen doen: 

  1. je bereik vergoten, zodat meer potentiële klanten jouw producten zien.
  2. Meer verkopen aan je huidige klanten. Deze mensen heb je al eens iets verkocht en kennen jouw en je producten al.
  3. zorg dat je huidige bereik je producten vaker ziet. Er zijn vaak meerdere contactmomenten nodig voordat ze iets kopen.

Verkopen zien veel mensen als iets vervelends. Creatievelingen zijn al snel bang dat ze opdringerig overkomen wanneer ze hun product actief proberen te verkopen. Het is de kunst om jezelf niet als opdringerig te zien, maar juist dat je anderen helpt met jouw product. Iemand die graag een kaartje verstuurt naar een oma die ziek is, die help je door op het juiste moment te laten zien dat ze dát kaartje bij jou kan kopen!

In mijn traject ga ik specifiek met je op zoek hoe dit het beste bij jouw producten past. We koppelen er doelen met concrete acties aan vast, waardoor je wel in actie móét komen. Wachten op bestellingen die binnenstromen doe je als je een groot en bekend bedrijf hebt. 

3. Je eigen webshop

Als je bent begonnen met verkopen van je handgemaakte producten via instagram, dan ben je er misschien weleens tegenaan gelopen dat je volgers vaak benoemen hoe mooi zo het vinden wat je maakt. Maar kopen dat doen ze dan weer niet. Dit kan verschillende redenen hebben.

Eén van die redenen kan zijn dat ze je niet goed genoeg kennen om bij je te bestellen via instagram. Het is belangrijk dat klanten weten of ze je kunnen vertrouwen. Wanneer je een webshop hebt en de betaling netjes via iDeal gedaan kan worden, dan kan dit klanten over de streep trekken.

Aan de andere kant kun je door het maken van een webshop ook klanten genereren via Google. Dit doe je door goed vindbaar te worden met jouw producten. 

Een webshop maken is een klus die je prima zelf kunt doen. Maar als je niet weet waar je moet beginnen en waar je op moet letten, dan kan het best een drempel zijn. Hoe kom je überhaupt aan een website? Wat zijn de kosten? En moet je ingeschreven staan bij de KVK?

Ik heb deze weg al meerdere keren bewandeld en heb al heel veel websites van de achterkant gezien. In het traject help ik je om die website op te zetten, om jouw zelfgemaakte producten te laten shinen!

Tijd voor actie!

Herken je jezelf in de onzekerheid over het bepalen van je prijs en het verkopen van je zelfgemaakte producten? Maar is het wel iets wat je diep van binnen heel graag zou willen? Dan is het nú je tijd om actie te ondernemen.

Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan voor jouw creatieve bedrijf? 

  • Verkopen aan klanten buiten je familie- en vriendenkring
  • Een goede prijs vragen en je hobby terugverdienen
  • Je eigen webshop opzetten

Dan is mijn 1 op 1 traject echt iets voor jou! Plan een kennismaking met me in door me een mailtje te sturen, dan kijken we of er een klik is en hoe we jouw producten gaan verkopen.